Gastouderopvang

Een dag bij Barbara

Mijn opvang is vanaf 7:30 uur open. Ouders en kinderen druppelen binnen en de overgang van huis naar opvang wordt zorgvuldig gemaakt. De dag bestaat uit een afwisseling van momenten waarop de kinderen vrij spelen en momenten waarop we gezamenlijk iets doen.

CheeseWorks-0040.jpg

Zodra ik het belletje laat klinken zoeken de kinderen hun plekje bij de tafel. Het is een gezamenlijk moment waarin ik de kinderen welkom heet en we de ochtend begroeten met onze ochtendliedjes en versjes. Na de liedjes maken we Muizelientje wakker, die in haar koffertje slaapt. Ik schil de appeltjes en deel de partjes uit, terwijl ik met de kinderen zing. Na de appeltjes is er ander fruit dat bij het seizoen past. Op sommige dagen bakken we broodjes of koekjes en op andere dagen maken we samen appelmoes.

Na het fruit verschoon ik de kleintjes en bezoeken de zindelijke kinderen om de beurt de wc. Dan gaan de jasjes en schoenen aan om naar buiten te gaan.

In mijn eigen tuin kunnen de kinderen met water, takjes en zand spelen. In de gemeenschappelijke binnentuin kunnen de kinderen veilig fietsen, rennen en evenwicht oefenen. En met de bakfiets kunnen we erop uit, naar de markt of het park.

Rond 11:00 uur is het tijd voor een boterham. De kinderen zijn moe van het rennen en spelen buiten. We dekken samen de tafel en zodra alles op tafel staat zingen we het liedje ‘de aarde doet het groeien’. We geven elkaar de hand en dan krijgt iedereen een boterham. Dat smaakt heerlijk na het buitenspelen.

Na het eten is het tijd om uit te rusten of te slapen. Ik lees voor en er ontstaat ruimte om te tekenen en te spelen met papier, lijm en schaar.

’s Middags gaan we nog een keer naar buiten. Naast de grote zandbak en de  speeltoestellen in de buitentuin zijn er ook vaak andere kinderen aan het spelen, waar ze mee kunnen optrekken. Zo leren ze de wereld spelend en onderzoekend kennen.

Na het buitenspelen verzamelen we ons aan tafel tussen 15:00 en 15:30. Terwijl de kinderen rozijntjes snoepen zet ik alles op tafel voor de yoghurt. We zingen liedjes en spelen een vingerspelletje dat past bij het seizoen. Vaak vertel ik een verhaal aan de hand van een tafelspel.

Aan het einde van de dag zijn de kinderen vaak moe en hongerig. Ik smeer nog een wafeltje voor ze. Dit geeft ze net de energie die ze nodig hebben om de overgang naar huis te maken. De oudere kinderen blijven daarna vaak aan de tafel zitten om te puzzelen of een spelletje te doen, die hun fijne motoriek aanspreekt.

Zoals je merkt kent iedere overgang zijn eigen liedjes en ritueeltjes. Dit geeft de kinderen houvast, vertrouwen en plezier. Deze gezamenlijke momenten geven verbinding in de groep.